
Fejlesztő művészet, fejlődő művészetpedagógia
Szerző:
Kárpáti Andrea
Dátuma:
2024-12-31 00:00:00
Helyszín:
MMA MMKI – Budapesti Corvinus Egyetem, Vizuális Kultúra Kutatócsoport
Kategóriák:
Felső tagozatos diákok, Vizuális kultúra, Vizuális művészet, Kutatási projekt
A kutatás célja a kreatív gondolkodás és a komplex problémamegoldó képesség fejlődési szakaszainak vizsgálata a kamaszkorban, és fejlesztése a vizuális kultúra tantárgy és informális pedagógiai programok segítségével. A kutatási programot nemzetközi kutatócsoportként, a nemzeti tantervekhez igazodva a finnországi Lappföldi Egyetem Művészeti és Design Kara (University of Lapland, Faculty of Art & Design) és japán Kyusu-i Egyetem Design Karának Stratégiai Tervezési Intézete (Kyushu University, Faculty of Design, Strategic Design Division) és a Budapesti Corvinus Egyetem Marketing és Kommunikációtudományi Intézetének Vizuális Kultúra Kutatócsoportja valósítja meg.
A kutatócsoportban megfigyelőként részt vesznek a milánói PACO Design Collaborative iparművész és designer közösség tagjai is. akik fiatalabb tanulókkal (6-10 évesekkel) foglalkoznak, de tapasztalatainkat meg akarják ismerni, a konstruáló képesség, a kreatív gondolkodás és a komplex problémamegoldó gondolkodás megalapozásával foglalkoznak szakköri és múzeumpedagógiai foglalkozásaikon.
A kutatási feladatok a 2024/25-ös tanévre, és ezek részleges megvalósítása a 2024/25-ös tanév első félévében:
Iskolai fejlesztő kísérlet (magyar helyszínek, 2024/25-ös tanév: 15-16 éves fiatalok csoportjaival projekt módszerű fejlesztő programok megvalósítása és értékelése folyamat-portfolió értékeléssel (process-folio assessment) és a Kreatív Gondolkodás Teszttel (Test for Creative Thinking, TCT).
Mindkét iskolában megtörtént a TCT előtesztek felvétele és gyűlnek a digitális folyamat-portfoliók.
Mindkét iskolában négy-négy mentorálási látogatásra kerültsor és a magyar csoport három online kutatási megbeszélést tartott.
ALTERNATÍV KÖZGAZDASÁGI GIMNÁZIUM: 9. évfolyam: két, 22 fős csoport (Big és Bang kupac) kezdte meg az iskola egyik, használaton kívüli szabadidős helyisége, a Torony áttervezését tanuló és pihenő részekből álló diák térré. Bútor modellek készültek 3D számítógépes szimulációval és makettek papírból és textilből, bútorok kisméretű prototípusaival.
A 10. évfolyamból egy 23 tagú csoport (az Adu „kupac”) és a 25 fős Ász „kupac”) céges arculatot és ehhez kapcsolódva, teljes vizuális kommunikációs termékpalettát tervezett egy nemrég alakult diák vállalkozásnak, amely az iskolában működik.
A 9. évfolyam a második félévben kidolgozza terveit és megvalósítja a Torony átalakítását. A 10. osztályosok sikeresen bemutatták arculat terveiket és új projektbe kezdenek a 2. félévben.
SZEGEDI SZAKKÉPZÉSI CENTRUM CSONKA JÁNOS TECHNIKUM: 10.A osztályosai (9 fő), 10B osztályosai (19 fő), 11.A osztályosai (11 fő) és 11.B osztályosai (19 fő) mozgás-, látás- és hallássérülteknek terveztek az életüket megkönnyítő számítógépes alkalmazásokat, protéziseket.
Munkájukat a második félévben is folytatják, további kutatásokat végeznek az érintettek körében és haladnak az ötlet-tervek kidolgozásával.
Pedagógus-továbbképzés az OECD PISA 2022-es tanulói teljesítmény értékelési programjáról, amelyben a Kreatív Gondolkodás először volt önálló fejlesztési terület, az erre épített magyar, finn és japán fejlesztő programok módszereiről és eredményeiről.
A képzéshez szakirodalom gyűjtést végeztünk magyar és angol nyelven.
A sikeres módszerek azonosítására elemzéseket készítettünk a PISA 2022 magyar, finn és szingapúri eredményeiből és ezeket összevetettük az egyes országok rajz/vizuális kultúra/környezetkultúra/design tanterveivel. (a japánok nem vettek részt ebben a vizsgálatban). Az elemzések alapján a 2. félév elején tanulmány készül az International Journal of Art and Design Q1 folyóirat részére.
Kijelöltük a képzési formákat és helyszíneket: a Magyar Rajztanárok országos Egyesülete és a Corvinus Egyetem Vizuális Kultúrakutató csoportja által működtetett, akkreditált továbbképzési pontokat adó Vizuális Mesterpedagógus Műhelyben (workshopok, 2x8 óra), és Művészetpedagógiai Konferencián (előadás-sorozatok, 2x 8 óra), az MMKI Művészettel Nevelési Hálózata részére (a nemzetközi kutatócsoport tagjainak előadásai, 1x8 óra).
Tanulók és tanáraik felkészítése részvételre a japán ifjúsági design versenyre: „Változtasd meg a világot a terveiddel!” Nemzetközi Design Verseny ("Change the world with your design! SDGs Design International Awards 2025).
Kidolgoztuk a japán design verseny tanári és diák felkészítési programját, melyet a második félév végén kezdünk majd megvalósítani, amikor a verseny 2025-ös témája megjelenik.
A verseny eddigi fordulóiról beszámoló cikket készítettünk a Vizuális Kultúra folyóiratba.
Együttműködés a nemzetközi kutatócsoport tagjaival:
2024-ben nyolc megbeszélést tartottunk. Egyeztettük a finn, japán és magyar fejlesztő programokat és értékelő eszközöket, a dokumentációt és közös publikációkat terveztünk. Ezek egyike 2024/25 második félévében megvalósítandó, fentebb említett összehasonlító pedagógiai tanulmány, a másik közös vállalkozás különszám terv benyújtása a International Journal for Education through Art (IJETA) szerkesztőségéhez. A különszámban a művészettel nevelés kognitív fejlesztési jelentőségét és kiemelkedő kreativitás fejlesztő hatását szeretnénk adatokkal alátámasztva bemutatni.