IV. Művészettel nevelés műhelykonferencia

Szerző:

Eszter

Dátuma:

2025-04-08

Helyszín:

Pesti Vigadó - Makovecz terem

Kategóriák:

Műhely

2025.04.08-án sikeresen lezajlott a IV. Művészettel Nevelés Műhelykonferencia a Pesti Vigadóban.

A konferencia feladata az volt, hogy megálmodjuk a jövő iskoláját, egy olyan iskolát, amely suttog és nem kiabál, betakar, repít, és nem tör össze. Gondolatokat és értékeket közvetít térben és időben, - a kultúránk alkotóeleme.
A konferencia két részből állt. Az első részben 9 előadó oktatási/nevelési módszereivel, koncepciójával ismerkedtünk meg a különböző művészeti területekről.
A kávészünetet követően a második rész nemzetközi kitekintéssel folytatódott, megismerhettük az UNESCO és az INSEA kulturális és oktatási irányvonalát és azt, hogy ezek az irányvonalak milyen módon tükröződnek az MMA MMKI és a Budapesti Corvinus Egyetem közös nemzetközi projektjében. Kárpáti Andrea professzor asszony előadása után a műhelykonferenciánk családias hangulatú műhelybeszélgetéssel folytatódott a Művészetelméleti Tagozat vezetője Solymosi-Tari Emőke moderálásával: 

Vajon hogyan teljesítheti a közoktatás azt, amit a szülők elvárnak tőle, azaz hogyan nevelhet harmonikus, kreatív, önbizalommal teli, együttműködni tudó embereket? Hogyan kellene átstrukturálni az oktatást úgy, hogy a gyerekek bio-pszicho-szociális-spirituális egészségét, teljességét szolgálja? Hogyan lehet az iskola valóban "embernövelő" és közösségépítő? Hogyan lehet az oktatás-nevelés élményszerű, az érzelmeket is megmozgató? Hogyan befolyásolhatják a jövő iskoláját a neurobiológia eredményei? Hogyan valósulhat meg a közoktatásban az az egység, mely leképezi a teremtett világ egységét? Hogyan tudja a jövő iskolája kompenzálni a szocio-kulturális hátrányokat? Mi a szerepe mindebben a művészeteknek, a művészeti tevékenységnek? Milyen tanárképzés a feltétele a jövő iskolájának? Ilyen és hasonló kérdésekről volt szó a műhelybeszélgetés során. 

A program:

10.00 – 10.05 Köszöntő: Csáji László Koppány MMA MMKI igazgató
I. 10.05 – 11.45 A teljes életért, a teljes emberért! Módszerek és koncepciók.
1. Császár Miklós osztályvezető - Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság - Bűvösvölgy Médiaértés-oktató Osztály: Az önkifejezés lehetőségei a Z és az Alfa generációban
2. Vetró Mihály (nevelő, MMA akadémikus): Felnevelő hagyomány (Kreativitásra és önazonosságra nevelés - A nádudvari módszer)
3. Lovász Irén a Károli Gáspár Református Egyetem docense, néprajzkutató, Kossuth-díjas népdalénekes: Népdaléneklés, hagyományterápia, lelkiegészség-nevelés, avagy a művészetek túlélési stratégiánk eszközei
4. Medgyesy S. Norbert művelődéstörténész, habilitált egyetemi docens (Pázmány Péter Katolikus Egyetem BTK): Klasszikus és modern színpadi történelem- és hitoktatás – a Boldog Özséb Színtársulat (BÖSZK) módszerei
5. Mercs István: irodalomtörténész, kutatótanár (Nyíregyházi Zrínyi Ilona Gimnázium): Több-e a kevesebb? A megértésre és önkifejezésre fordított idő szerepe az irodalomtanításban
6. Apagyi Mária zongoraművész, zenetanár, a Pécsi Tudományegyetem díszdoktora Interdiszciplinaritás a művészetekben. Természet - Művészet - Teremtés - Rend
7. Somody Beáta vizuális kultúra szaktanár, mesterpedagógus, a MROE elnöke: MI-ÉRT-ÉK? Vizuális Szimbiózis Program
8. Cseh András CAN Architects - társalapító, építész vezető tervező |Moholy-Nagy Művészeti Egyetem - egyetemi adjunktus, Építőművészet BA szakvezető: Tér és Tanulás
9. Simon Tünde egyetemi docens, az MKE Tanárképző Tanszék vezetője: Az integratív pedagógia a művészettel nevelésben és a tanárképzésben.

11.45 – 12.05 Kávészünet

II. 12.05 – 14.05 Milyennek álmodjuk a jövő iskoláját? (műhelybeszélgetés)
12.05 – 12.20 Bevezető gondolatok az InSEA, a Művészettel Nevelés Nemzetközi Szervezetéről és az UNESCO művészettel nevelési irányelvéről (Kárpáti Andrea, a MTA doktora, a Budapesti Corvinus egyetem professzora)
12.20 – 14.05 Milyennek álmodjuk a jövő iskoláját? az Művészettel Nevelés Hálózat tagjainak műhelybeszélgetése. A beszélgetést Solymosi-Tari Emőke zenetörténész, az MMA Művészetelméleti Tagozat vezetője moderálta.