
Nádudvari Népi Kézműves Szakgimnázium és Kollégium
Az alapítás éve: 2020
népművészet
Pedagógiai feladataik, módszereik mindenkor alkalmazkodnak a beiskolázott tanulók tudásszintjéhez, szociokulturális, adottság-képesség jellemzőihez. Olyan tudást és értéket közvetít tanulói felé, amelyek alkalmassá teszik őket a munkában való helytállásra, a továbbtanulásra, a gazdaság által megkövetelt pályakorrekcióra.
„A népi kézműves szakmák iskolarendszerű oktatása érdekében dolgozik közösségünk már 1992 óta folyamatosan. Hittel és kitartással valljuk, hogy a paraszti kultúrában oly fontos mesterségek a mai világunkban is hitelesek lehetnek. Képzési programunk összeállításakor egyformán figyeltünk rá, hogy a tanult mesterségek szakmai fortélyai mellett azok vállalkozásszerű alkalmazását is megtanulják diákjaink. Kiemelt figyelmet fordítunk a differenciált oktatásra, valamint a tehetséggondozásra, számos lehetőséget biztosítva az itt tanulóknak ahhoz, hogy alkotóként, és emberként is fejlődhessenek.”
A pedagógiai programban képviselt értékek, az egységes, alapvető követelmények és az ezekre épülő differenciálás egyaránt azt a célt szolgálják, hogy a tanulók adottságaikkal, fejlődésükkel, iskolai és iskolán kívüli tanulásukkal, egyéb tevékenységeikkel, szervezett és spontán tapasztalataikkal összhangban minél teljesebben bontakoztathassák ki személyiségüket. A különböző ismeretek elsajátítása eszköz a tanulók értelmi, önálló ismeretszerzési, kommunikációs, cselekvési képességeinek a kialakításához, fejlesztéséhez. A képzésünk tartalma az emberre, a társadalomra, a művészetekre, a természetre, a tudományokra, a technikára vonatkozó kultúra alapvető eredményeit foglalja magában, a tanulók életkori, fejlettségi szintjéhez méretezett kiválasztással, elrendezéssel. Feldolgozása, összefüggéseinek feltárása megalapozhatja a tanulók műveltségét, világszemléletük, világképük formálódását, eligazodásukat szűkebb és tágabb környezetükben. Alapkövetelménynek azt tartjuk, ami a személyiségértékekben egyetemesen örökérvényű és ezáltal a művelt világban mindenhol elfogadható: a humanizmust, az egzisztenciális helytállást, a becsületet és a talpraesettséget, a kreativitás és a tolerancia megnyilvánulását. Intézményünkben – középfokú oktatási intézmény lévén – a kamaszkor és az ifjúkor személyiségjegyeivel rendelkező gyermekek tanulnak. A képzés befejezésével felsőoktatási intézményben tanulnak tovább, szakmai képzésben vesznek részt, illetve munkába állnak. Célunk az, hogy az életkori sajátosságoknak megfelelően alakítsuk ki azokat a személyiségjegyeket, amelyek a későbbi pályaválasztásuk területein hozzájárulnak a sikeres életúthoz.
2020 Magyar Művészeti Akadémia Elismerő Oklevél