
Kárpáti Andrea
neveléstudományi kutató, művészettörténész
1973 - 1978 ELTE Bölcsészettudományi Kar, , művészettörténész, angol nyelv és irodalom szakos középiskolai tanár (B)
Tudományos fokozatok, címek
1980, dr. univ ELTE BTK
1987, kandidátus a neveléstudomány kandidátusa
2003, DSc az MTA doktora, Neveléstudomány
Korábbi és jelenlegi munkahelyek, munkakörök és beosztások
1978 - 1984 Eötvös Loránd Tudományegyetem (ELTE), Bölcsészettudományi Kar (BTK), Neveléstudományi
Tanszék, Tudományos segédmunkatárs
1985 - 1989 ELTE BTK, Neveléstudományi Tanszék, Tudományos munkatárs
1990 - 1992 ELTE BTK, Neveléstudományi Tanszék, Egyetemi adjunktus,
1992 - 2001 ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar, Neveléstudományi Intézet, Egyetemi docens
2001 - 2004 ELTE Természettudományi Kar (TTK), Természettudományi Kommunikáció és UNESCO Multimédiapedagógiai Központ, Egyetemi docens, UNESCO -UNITWIN kutatóhely vezető
2004 - 2019 ELTE TTK, Természettudományi Kommunikáció és UNESCO Multimédiapedagógiai Központ, Egyetemi tanár
2019 - Budapesti Corvinus Egyetem, Kommunikáció és Szociológia Intézet, Egyetemi tanár
Egyetemi közéleti tevékenységek (testületi tagságok, vezetői megbízatások)
2019 - a Társadalmi Kommunikáció Doktori iskola törzstagja
Fontosabb tanulmányutak, kiküldetések
2010, 7 hónap Fulbright Professzori Ösztöndíj, Northern Illinois University (USA)
2004, 2008-ig, évente 4 hét Vendég professzor, Kölni Egyetem (kompakt szeminárium)
2000, 2003-ig, évente 2 hét Vendég professzor, Akademie der Künste (Művészeti Akadémia), Berlin (kompakt szeminárium)
2023 MMA Elismerő Oklevele
2012 Szent-Györgyi Albert Díj
2012 Fellow of the European Distance Education Network
2005 A Magyar Köztársaság Lovagkeresztje
2002 A National Arts Education Association, USA, Edmund Ziegfield International Research Award kitüntetettje
2002 A Magyar Rajztanárok Országos Egyesülete Életműdíja
2002 - 2005 Széchenyi István Ösztöndíj
1998 - 2001 Széchenyi Professzori Ösztöndíj
1998 Az Oktatási Miniszter Kis Árpád Díja
Fontosabb, oktatott tárgyak, témakörök:
Az európai kultúra története, Haladó kutatásmódszertan, Vizuális kreativitás, Kommunikáció, életmód, művészet
Tudományterület és tudományág: Média- és kommunikációs tudományok
Jelenlegi kutatási témák: Vizuális kommunikáció, ifjúsági szubkultúrák képi nyelve, vizuális képességek fejlődése, szociális hátránnyal élő gyermekek és fiatalok segítése a művészet eszközeivel
Korábbi kutatási témák: Vizuális nevelés, számítógéppel segített tantás és tanulás, összehasonlító neveléstudomány
Esztétikai nevelés: a vizuális képességek fejlődésének vizsgálata (gyermekrajz, kamaszok vizuális nyelve, műalkotások befogadása), tanterv- és tananyagtervezés és értékelés, vizsgáztatás, képesség-diagnosztika, mérőeszköz-fejlesztés, a vizuális tehetség felismerése és gondozása, az ifjúsági szubkultúrák képi nyelve. Jelenleg a térszemlélet és a vizuális kommunikáció képességcsoportjainak fejlődését követi nyomon 3-10 éveseknél, hagyományos és digitális rajzokon. A Közös Európai Vizuális Műveltség Keretrendszer (Common European Framework of Visual Literacy) kidolgozását végző nemzetközi kutató csoport tagja, az ifjúsági szubkultúrák képi nyelvét három kontinensen kutató Visual Culture Learning Communities Project részvevője.
− A Közös Európai Vizuális Műveltség Keretrendszer kidolgozása 21 európai ország kutató csoportjának közreműködésével, 2019-2022. Erről magyar nyelvű közlemény, 1. angol nyelvű folyóirat különszám. 2. angol nyelvű folyóirat különszám
− Moholy-Nagy Vizuális Modulok, 2016-2020. A tantárgypedagógiai kutatás publikációi (öt tanári kézikönyv, mintegy 60 közlemény a rajztanítás részterületei: a környezetkultúra, vizuális kommunikáció, és a kortárs képzőművészet tanítása innovatív módszereiről.
− AMASS - Művészetpedagógia a társadalom perifériájára sodródottakért, vö. magyar honlap közlemények teljes szövegével. (Acting on the Margins: Arts as Social Sculpture (angol honlap közlemények teljes szövegével) Pályázati forrás neve: Horizon 2020, SC6-TRANSFORMATIONS-2018-2019-2020, Társadalmi-gazdasági és kulturális átalakulás a 4. ipari forradalom környezetében. Téma: Társadalmi kihívások és a művészetek.
− Vizuális Kultúra tanuló Közösségek Kutatás (Visual Culture Learning Communities Research Project), 2016. Tanulmány 1 erről magyarul, tanulmány 2 angolul, tanulmány 3 angolul.
Informatika az oktatásban: digitális kreativitás: az alkotóképesség spontán fejlődése és fejlesztése multimédia eszközökkel, az informatikai eszközök képességfejlesztő hatásának vizsgálata, együttműködő pedagógiai módszerek megvalósítása a számítógéppel segített tanítás és tanulás eszközeivel, konstruktív tanulási környezet, az oktatási informatika nemzetközi oktatáspolitikai irányzatai.
Három nemzetközi tudományos társaságnak volt választott vezetőségi tagja. Ezek közül az UNESCO International Society for Education through Art (INSEA, Nemzetközi Művészettel Nevelési Társaság), vezetőségi tagja két cikluson át (1990-1995) és alelnöke két cikluson át (1996-2002).
A Magyar Tudományos Akadémia (MTA) Közoktatási Elnöki Bizottságának tagja, az MTA Tantárgypedagógiai Kutatási Programjának társelnöke. Az MTA Pedagógiai Tudományos Bizottságának tagja, az Informatika az Oktatásban Albizottság alapító elnöke.