Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem - Karvezetés és Középiskolai Énektanárképző Tanszak (1977 – 1982)
Tanáraim Kistétényi Melinda és Párkai István
Hunyadi János Ének-zenei, Nyelvi Általános Iskola (1982- )
- Hunyadi Nagykórus (1996- )
2002 Zuglói Gyermekekért Díj
2002 KÓTA Kiemelkedő Szakmai Díj
2007 ARTISJUS Zenetanári Díj
2008 Év Pedagógusa Díj – Zuglóban
2012 Zirzen Janka Díj – Zuglóban
2014 KÓTA KÓRUS DÍJ – a Hunyadi Nagykórus számára
2014 A VOSZ Regionális PRIMA Különdíja
2017 Szeretem Zuglót "Év embere" Életműdíj
2019 MMA Elismerő Oklevele kategóriában
2021 Zuglóért Emlékérem
2023 Magyar Ezüst Érdemkereszt
1977- ben nyertem felvételt a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem – akkor L.F. Zeneművészeti Főiskola - Karvezetés és Középiskolai Énektanárképző Tanszakára, ahol 1982-ben diplomáztam.
1982 szeptembere óta tanítok ének-zenét, azóta dolgozom a közoktatásban. Jelenlegi iskolámban, a Hunyadi János Ének-zenei, Nyelvi Általános Iskolában 1996 szeptembere óta dolgozom és vezetem a Hunyadi Nagykórust.
Szakmai munkám 4 legfontosabb területe:
- ének-zene tanítás az emelt szintű ének-zenei általános iskola felső tagozatos osztályaiban
- ének-zene tanítás az általános iskola normál tantervű alsó és felső tagozatos osztályaiban
- kóruskarnagyi tevékenység az iskolában, illetve 21 éven át vezettem a Páduai Szent Antal Schola-t.
- tanítási gyakorlat vezetése a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem, illetve az ELTE hallgatói számára
Az emelt szintű zenei osztályokban a sokáig heti 4, de mára a 3 ének órának, valamint a nagyszámú, zeneiskolában hangszert tanuló diáknak köszönhetően igen eredményesen lehet dolgozni. Magától értetődően a kodályi elvek mentén haladva tanítok, a nagyszerű Szabó Helga – Dobszay László által összeállított emelt szintű tankönyvekből. Szerves része a munkámnak az órákon való minél több éneklés, a zenei írás-olvasás, a zenetörténeti korok, zeneszerzők és remekműveik megismerése, a figyelő-értő zenehallgatásra nevelés. Arra törekszem, hogy mindezt élményszerűen tegyem, hogy … „gyönyörűség legyen a tanulónak, s egész életére beleoltsa a nemesebb zene szomját”/Kodály 1929/ Az emelt szintű ének-zenei osztályokban felnövekvő tanítványaim közül a nyolcadik osztály végeztével szép számban mentek konzervatóriumba, majd felsőfokú zenei tanulmányaik után a zeneművészet, zenepedagógia különböző területein eredményesen működnek.
Mivel a magyar népzene és népdalkincs megismerése és éneklése is igen fontos része a munkámnak, tanítványaimmal rendszeresen részt vettünk a Tiszán innen, Dunán túl Országos Népdaléneklési versenyen, melynek döntőjében többször is elértük a legmagasabb, „Kiemelt Arany” minősítést.
Pályám kezdete óta tanítok a normál tantervű osztályokban is, ami manapság 5. osztályig heti 2, a fölött heti 1 ének-zene órát jelent. Amennyiben az alsó tagozatos évek alatt, tehát 6-10 éves kor között jó alapokat kapnak a gyerekek és sokat „lubickolnak” az ének, a zene, a dalos játékok - táncok örömében, abban az esetben a 6. évfolyamtól sajnálatosan heti 1 órára „elfogyó” óraszámban is eredményesebben lehet dolgozni, mint ellenkező esetben. Ha nincsenek alapok, akkor nem lehet építkezni, akkor nagy a baj. A „normál” tanórákon is természetesen Kodály elvei mutatják az utat, de ennyire alacsony óraszámban be vannak határolva a lehetőségeink. Magam részéről a heti 1 órás szakaszban a szolmizációs és ritmusgyakorlatok, valamint az értő zenehallgatás mellett a minél több éneklést és a dalrepertoár bővítését tartom a legfontosabbnak. Kívánatos lenne, hogy a nyolcadik osztályból kimenő, majd a középiskolában más-más iskolából jövő, egy osztályba kerülő fiatalok sok közös dalra ismerjenek rá, vagyis legyen egy „majdnem” közös repertoárja az általános iskola nyolc éve után a diákoknak. Ezen felül sok energiát fektettem abba, hogy megvalósítsam – legalább a tanév ünnepi eseményei alkalmával – az „éneklő iskola” szép álmát. Zene világnapja, október 6. október 23. karácsony, Magyar kultúra napja, március 15. Magyar költészet napja, Nemzeti összetartozás napja – ezek a jeles napok mind-mind jó okot adtak arra, hogy az iskola minden osztályának az adott ünnephez tartozó dalokat megtanítva az ünnepélyen, vagy az aulában-udvaron „flashmob”- szerűen éneklő közösséget alkosson az iskola közel 400 tanulója.
Iskolai kórusom, a Hunyadi Nagykórus a felső tagozatos, 10-14 éves, emelt szintű osztályokba járó tanulókból áll. Hetente 2x45 perc a próbaidőnk órarendbe illesztve. Műsorunkon – a teljesség igénye nélkül - Kodály, Bartók, Bárdos, Karai, Kocsár művek, valamint kortárs magyar kórusszerzők művei szerepelnek, de szívesen énekeljük az európai kórusművészet régebbi korszakainak gyöngyszemeit is. Minden tanév kiemelkedő eseménye a karácsonyi és tanévzáró hangversenyünk. Rendszeresen részt veszünk az Éneklő Ifjúság minősítőjén, ahol sok alkalommal nyertük el a legmagasabb Arany diplomával minősítést és az Év kórusa címet. A 2023 novemberében rendezett IX. Kodály Zoltán Magyar Kórusversenyen Arany diplomát, kategória győzelmet és a verseny legmagasabb pontszámát nyertük el. A verseny egyik karnagyi különdíját, amelyet a Baptista Központi Énekkar és az Eolhárfa Alapítvány ajánlott fel, a zsűri nekem ítélte oda.
Rendszeresen- és örömmel teszünk eleget a Magyar Kórusok, Zenekarok és Népzenei Együttesek Szövetsége – KÓTA koncertjein való megtisztelő felkéréseknek.
Az elmúlt 25 évben megtisztelő együttműködésben lehetett részünk a Záborszky Kálmán, Kossuth - díjas Kiváló művész, a MMA rendes tagja által alapított és vezetett Szent István Filharmónikusok /korábban Zuglói Filharmónia/ együttesével. Számos koncertjükön közreműködhetett a Hunyadi Nagykórusa nagy zeneszerzők nagy műveiben. A koncertekre való felkészülés, a zenekari próbák folyamata, a koncertek varázsa és a lenyűgöző helyszínek olyan élményekben részesítették tanítványaimat, amelyek életre szólóan felejthetetlenek maradnak.
Tanítási gyakorlatvezetője voltam több évig az ELTE Ének-zene, - illetve a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Karvezetés tanszakának. A hozzám érkező tanárjelöltek hospitáltak órákon és a kóruspróbákon, majd aktívan tanítottak, szólampróbáztak, végül vizsgatanításukat is a Hunyadiban teljesítették. Számos emlékezetesen szép vizsgatanításnak lehettünk tanúi a bizottsággal együtt. Nagy örömömre a hallgatók közül többen mára aktív szereplőivé váltak a szakmának.
2000-től a pandémiáig vezettem a zuglói Páduai Szent Antal Plébániatemplom gregorián scholáját. Tanítványaim, az ő szüleik, valamint három gyermekem és férjem is a kórus tagjai között voltak. 20 éven át énekeltük a vasárnapi diákmisék, valamint az ünnepi szertartások gregorián énekeit, valamint vegyeskari irodalom gyöngyszemeit.