
Apagyi Mária
zenepedagógus, zongoraművész
1964-ben a Budapesti Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Zenetanárképző Intézet Pécsi Tagozatán zongora- szolfézs tanári diplomát kapott.
1969-ben oboa tanári diplomát szerzett.
1965-1985-ig a komlói Erkel Ferenc Zeneiskolában zenetanárként dolgozott.
1985-ben Lantos Ferenccel közösen megszervezték az ANK Martyn Ferenc Művészeti Szabadiskolát Pécsett.
1985 óta a pécsi Apáczai Központ Művészeti Iskola vezetője.
1992-től az ANK Martyn Ferenc Művészeti Szabadiskola Zenei tagozatának vezetője.
1990-1994-ig Budapesten a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen (Zeneakadémia) egy hazai és egy nemzetközi improvizációs kurzust vezetett.
1993-2004-ig a Pécsi Tudományegyetem Művészeti Kar, Zeneművészeti Intézetében Lantos Ferenccel közösen, hangszeres improvizációt, zongorát tanított, és komplex művészeti szemináriumot vezetett.
1976 Népművelési Intézet Nívódíja
1981 Kiváló pedagógus
1984 Pro Urbe Komló
1991 Weiner Leó Díj
1998 Pro Civitate
2010 Artisjus Zenei Alapítvány díja
2014 Apáczai Csere János-díj
2016 Címzetes egyetemi docensi cím a Pécsi Tudományegyetemtől
2016 Magyar Művészeti Akadémia Zeneművészeti Tagozat Elismerő Oklevele a kiemelkedő zenepedagógiai tevékenységért
2018 Magyar Művészeti Akadémia Elismerő Oklevele a kiemelkedő művészetpedagógiai kutatótevékenységért
2019 Artisjus-díj
INTERDISZCIPLINARITÁS A MŰVÉSZETEKBEN
Férjemmel, Dr. Lantos Ferenc (1929-2014) Kossuth díjas, akadémikus festőművésszel, 1968-tól kezdődően kidolgoztuk azt az interdiszciplináris művészeti oktatási-nevelési rendszert, melyre épült az általunk 1985-ben létrehozott, és jelenleg is jól működő Martyn Ferenc Művészeti Szabadiskola Pécsett.
Itt a különböző művészeti területek szakanyaga bizonyos értelemben az azonosságra építve, egymással összefüggésben kerül feldolgozásra, különös tekintettel a természetre vonatkozó kapcsolatokra.
A dolgok és jelenségek közös gyökereit figyelembe véve, az interdiszciplináris „csomópontok” segítik a nagyobb rálátású, integratív gondolkodás kialakítását, az egységben látást, és ez felhívja a figyelmet a világegész összefüggéseire.
A tanítás során tehát nem a szakmai specialitások oldaláról közelítünk, hanem az interdiszciplináris alapok felől. Ha a gyerek felfedezi, hogy a különböző területeken azonos, egyetemes törvények működnek, amelyek a saját szakterületén sűrített formában fogalmazódnak meg, akkor az a saját szakmája fontosságát is hangsúlyozza, és például zenészek esetében a nehézségek leküzdése értelmet kap, ami segít abban, hogy rendszeres munkája örömmé váljék.
Iskolánkban az integrált művészeti nevelésre épített oktató-nevelő munka másik fontos része az, hogy az egyes művészeti területeket nyelvként kezeljük.
A beszélt nyelvhez hasonlóan (beszéd, írás, olvasás) a nyelv hármas egysége minden művészeti szakon nagymértékben fejleszti az alkotókészséget, a kreatív gondolkodást, a kreatív megoldásokat, s ez által a kreatív emberi személyiség kialakulását. Zenei vonatkozásban, például az improvizáció, komponálás, és az interpretálás hármas egységéről beszélünk, az improvizáció – spontán módon tervezett alkotás, a komponálás – alaposabban megtervezett alkotás, interpretáció – a zeneművek remekműveinek előadása.
A munka során a gyerekek mélyebben megismerik a művészeti nyelvek struktúráit, ezeket képesek zenei és vizuális oldalról bemutatni, és más területen is felismerni. A nyelv önálló alkalmazása által tanulmányaik nem passzív befogadásra, hanem sokirányú aktivitásra épülnek.
Tapasztalatunk szerint ez a szemlélet nagymértékben segíti a sokoldalú, összefüggéseket látó, nyitott, értelmes gondolkodást, felelősségteljes cselekvést, a leendő művészek számára fokozottan fejleszti a képzelőerőt, a művészi érzékenységet, a minőségigényt, a szuggesztív és meggyőző interpretációt, és mindez végső soron a teljes személyiségre pozitívan hat.
Tapasztalatom a kortárs zene tanításában. In.: Parlando. 1974. XVI. évf. 10.sz. 3-5p.
A zenei oktatás és nevelés néhány elvi és gyakorlati kérdése. In.: Parlando 1975. XVII. évf. 12. sz. 9-12 p.
Szerkesztés és rögtönzés. Bp. : Népművelési Intézet, 1984. 81p. (Szerkezet és pedagógia)
Feladatgyűjtemény a zenei improvizáció tanításához. Kézirat. 1985.
Symmetries in Music Teaching (Szimmetriák a zenetanításban) 1989.
A zenei és vizuális adottságok összefüggése és fejleszthetőségük. In.: A zenei tehetség gyökerei. Szerk.: Czeizel Endre, Batta András. Arktisz, Mahler Marcell Tehetséggondozó Alapítvány : Budapest, 1992. 286 p.·
Zongoraiskola: ZongorÁlom. Kreatív zongoratanulás 1-3. ANK Martyn Ferenc Művészeti Szabadiskola : Pécs, 2008.
Integratív, komplex művészeti nevelés. In.: Parlando. 2011. 2.sz. 2-4p.
Film: Szerkesztés és rögtönzés / Lantos Ferenccel közös munkáról/ Rendező: B.Révész László 1984